SONY DSC

Nul verkeersdoden Brabant / Verkeersquiz tijdens jaarlijkse actiedag / © TeamAlert

“Zelf doen en zelf ervaren – bijvoorbeeld tijdens praktijktrainingen – blijkt het meest impact te hebben. Dan worden mensen zich écht bewust hoe kwetsbaar ze zijn in het verkeer”

Van Heugten / voormalig gedeputeerde

Crowdcampaign verkeer
maakt Brabanders wegwijs

Bewustwording cruciaal
Nul verkeersslachtoffers: met deze ambitie wilde de provincie Noord-Brabant in vier jaar tijd de verkeersveiligheid een flinke impuls geven. Niet alleen door wegen veiliger te maken, maar vooral door bestuurders te bereiken en wijzen op het belang van hun eigen gedrag. Beaumont ontwikkelde hiervoor een gedragsveranderingscampagne op basis van informatie, zelf doen en bewustwording.

Lokaal aanjagen en crowdsourcing
Elk jaar richtte de campagne zich – naast alle Brabanders – op een specifieke doelgroep: fietsers (2013), jongeren (2014) en senioren (2015). Voor elke doelgroep is een eigen middelenmix ingezet, vanuit de overkoepelende campagne. Co-creatie was leidend binnen de campagne: in samenwerking met partners zijn meer dan 500 acties georganiseerd die bijdroegen aan bewustwording. De Nul-campagne kreeg steeds meer bekendheid en de stijgende lijn van het aantal verkeersdoden in Noord-Brabant is gestopt.