Nationale Fiets Telweek / Campagne grootste fietsonderzoek ooit in Nederland
“Met deze waardevolle data kunnen we situaties en gedrag voorspellen en daar op inspelen.”
Saskia Kluit / Fietsersbond
55.000 downloads
Nederlands grootste fietsonderzoek
Crossmediale crowdsourcing
In 2015 organiseerden wij de allereerste Nationale Fiets Telweek. Met een app zijn een week lang alle fietsritten gemeten van 54.000 deelnemers. Beaumont ontwikkelde een effectieve online campagne en een gerichte online-strategie met ook aandacht voor techniek en privacy. Partner Mobidot ontwikkelde de App de fiets! die meet welke routes fietsers nemen, hoe lang zij erover doen en waar grote vertragingen zijn.
Landelijke impact
De zeer gerichte online campagne werkte, zo blijkt: binnen een paar weken waren bijna twee keer zoveel downloads behaald als begroot. Hiermee is een nieuw merk geboren: de Nederlandse Fiets Telweek. Het resultaat van een unieke samenwerking met provincies, stadsregio’s, gemeentes, de Fietsersbond, ministerie en onderwijs. En met partners Keypoint, Mobidot en NHTV.
De video laat een timelaps zien van fietsers tussen 05.00 – 10.00 uur in de ochtend, gemeten op een willekeurige maandag. Product van de data uit BikePrint.