Schrappen, vertrouwen en beleven! - Beaumont Communicatie & ManagementBeaumont Communicatie & Management

Schrappen, vertrouwen en beleven!

26 juni 2018

Een dag vol inspiratie. Dat was het zeker. Op 21 juni was Beaumont aanwezig op hét vakcongres voor communicatieprofessionals: C-DAY! Een bruisende dag, georganiseerd door beroepsorganisatie Logeion, met ruim 700 vakcollega’s onder leiding van journalist Frénk van der Linde. In een veranderende wereld waar we een verschuiving zien van vertrouwen in organisaties naar vertrouwen in onze peers, worden influencers steeds belangrijker. En waar communicatie steeds meer een beleving is in plaats van slechts woorden en waar gemak voorop moet staan. C-DAY bracht ons veel stof tot nadenken, en zoals keynote Gerry McGovern het treffend zei: “If you have to say it’s easy, it’s not easy”. Onze belangrijkste inzichten op een rij.

Blog door: Rosanne Nieuwesteeg, Simone Schouten en Bianca Validzic

 

  1. Don’t add; remove

Hoeveel pagina’s kun je schrappen voordat je reactie krijgt van je publiek? Dat aantal ligt vast hoger dan je denkt. In zijn keynote haalde Gerry McGovern verschillende voorbeelden aan waarin duidelijk werd hoe belangrijk het doelgroep-denken echt is. Door radicaal te schrappen werden verschillende websites beter bezocht, én begrepen.

Nee, het is niet altijd makkelijk. Maar schrap toch tenminste de bijzaken. Kom to-the-point. Wéét wat jouw doelgroep wil en moet weten. Vraag feedback, en doe er ook wat mee (!). Gebruik (echt) beeld om nog begrijpelijker te communiceren.

 

  1. Vertrouwen verschuift

Hoe komt het dat we wildvreemden zomaar in ons huis laten logeren? Waarom stappen we zomaar bij iemand in de auto die je niet kent? Terwijl het vertrouwen in organisaties daalt en daalt, zoeken we steeds meer informatie en bevestiging bij onze gelijken (ja, ook door alle YouTube-influencers van Nederland). We vertrouwen vooral mensen zoals wijzelf. Aan ons als communicatieprofessionals de uitdaging om niet alleen zo transparant mogelijk uit te leggen wat organisaties doen, maar ook de verbinding te leggen tussen organisaties en de doelgroep. “Communiceer niet meer over producten of diensten, maar communiceer met mensen” voegde David Gallagher toe op het roze-gekleurde hoofdpodium.

 

  1. Communicatie moet je kunnen ervaren

Kortom: het is tijd om écht te luisteren. En in te inspelen op de behoeften van de doelgroep. Dat doe je niet alleen, maar samen met sleutelfiguren in relevante netwerken. Door de samenwerking te zoeken met gelijkgestemden, kun je écht verschil maken. Inge Massen benadrukte dit – als enige vrouwelijke spreker op het hoofdpodium, maar dat is weer een andere discussie – in een vlammend betoog. Dus opnieuw: stap uit je eigen referentiekader, verplaats je in die ander.

Dichtbij brengen en persoonlijk maken van communicatie doen wij dagelijks bij Beaumont (lees ook ons blog over hoe wij dat doen). Maar zo gemakkelijk is dat niet. “If you have to say it’s easy, it’s not easy”.