Skip to content

Communicatie

Vier tips voor een helder en eerlijk verhaal

Weerstand en crisiscommunicatie blijven aan de orde van de dag. Hoe vertel je dan slecht nieuwsVrijwel iedereen was lovend over de historische toespraak van Rutte aan het begin van de coronacrisis. Hij had een lastige boodschap: het coronavirus zal velen raken en een vaccin laat nog op zich wachten. Toch wekte zijn toon vertrouwen. Hij wist mensen te raken én overtuigen van de noodzaak van vergaande maatregelenNiet door drama en oorlogstaal, maar met een helder, feitelijk en eerlijk verhaal. 

Bij Beaumont hebben we vaak te maken met lastige boodschappen. Bewoners die moeten verhuizen omdat hun woning wordt gesloopt. Plannen die vertragen of niet doorgaan door geldgebrek of veranderend beleid. Of beleid dat weerstand oproept, zoals betaald parkeren of de komst van een azc. Hoe doe je dat? Waar let je dan op? Vier tips voor een helder en eerlijk verhaal. 

Wát wil je eigenlijk zeggen? 

Eerste stap: zoom uit en vertel in je eigen woorden wat er aan de hand is. Wat is het onderwerp? Wat wil je erover zeggen? En met welk doel: informeren, beïnvloeden of activeren? Formuleer vervolgens in een paar zinnen je kernboodschap vanuit het perspectief van de doelgroep (wie, wat, waar, wanneer en waarom). En doe dat zo strak mogelijk. Dus geen superlatieven en bijvoeglijke naamwoorden, tenzij in een quote gebruikt. Dat maakt je boodschap helder en krachtig. 

Begin met het belangrijkste 

Een duidelijk verhaal valt of staat met een heldere structuur. Begin met het belangrijkste wat je wil zeggen. Ook als je slecht nieuws hebt. Draai er niet omheen en zeg meteen hoe het zit. En schroom niet te zeggen dat je iets (nog) niet weet. Je vergroot zo de kans dat de doelgroep je boodschap écht meekrijgt. En voor lezers verlaag je de drempel om de tekst snel te scannen of lezen, en eruit te halen wat ze nodig hebben.  

Frame je boodschap bewust 

Het is belangrijk dat je bewust framing toepast bij je boodschap. Een frame is de manier waarop je iets formuleert. Eigenlijk framen we voortdurend, vaak zonder het in de gaten te hebben. Hoe je iets zegt, bepaalt hoe de ontvanger je boodschap interpreteert. Kies je woorden daarom bewust. En: formuleer je frame positief, wees beeldend én consequent. Zo zorg je dat jouw boodschap de juiste emoties oproept en duidelijk overkomt. 

Stem af op de doelgroep 

Ieder mens is anders. Zorg daarom dat je boodschap in vorm en tone of voice aansluit bij je doelgroep. Dat begint met weten wie de doelgroep is (zoals demografie, leefstijl), waar deze woont, en hoe de boodschap deze groep raakt. Doelgroep, afzender en context bepalen bijvoorbeeld of je mensen aanspreekt met u of met het informelere je en jij. En leefstijl helpt weer om te kiezen hoe je het beste een boodschap overbrengt: via storytelling of juist heel feitelijk in bullets onder elkaar. Door rekening te houden met de kenmerken en belevingswereld van je doelgroep, vergroot je de kans dat je boodschap goed landt.  

Meer weten over eerlijke, heldere en toegankelijke teksten? Bel voor een afspraak. We helpen je graag op weg. 

Back To Top