Purmerend & Intermaris WijWheermolen - Beaumont Communicatie & ManagementBeaumont Communicatie & Management
Wheermolen-Oost-191

Wheermolen-Oost/ WijWheermolen

Goed initiatief om grondig onderzoek te doen. De tekeningen werken hierbij ook erg verhelderend

Anoniem / Deelnemer onderzoek

De kracht van verbeelding
Abstracte termen begrijpelijk maken

Gemeente Purmerend en woningcorporatie Intermaris werken samen aan de vernieuwing van de Purmerendse wijk Wheermolen-Oost. 10 flats worden de komende jaren vernieuwd door renovatie of sloop/nieuwbouw. Deze vernieuwing biedt ook kansen voor het beter verweven van bebouwing, groen en water. De ambities zijn vastgesteld in een ontwikkelplan. Voordat deze wordt vastgesteld wilden de organisaties eerst toetsen hoe zij tegen de toekomst van de wijk aan kijken. Want wat vindt de buurt van de geplande vergroening? Wat is de beste plek voor een gemeenschappelijke ontmoetingsplek? En hoe staat de buurt tegenover het huidige winkelcentrum? Tijd voor een grondig onderzoek naar de mening van Wheermolen-Oost.

WijWheermolen

Beaumont ontwikkelde de campagne ‘WijWheermolen’. De campagne was gericht op het ophalen van zo veel mogelijk reacties uit de wijk. Maar hoe maak je abstracte termen en plannen goed begrijpelijk? En hoe ga je daarover in gesprek?  Door te spreken in beeldtaal! We verbeelden de plannen in 3 verschillende schoolplaten. Deze tekeningen vormden de basis van de campagne en een enquête. Vervolgens werd de boodschap, in samenwerking met intermediairs verder verspreid via Facebook, een website, én gingen we een week lang de straat op om met bewoners in gesprek te gaan.

Succesvol onderzoek

Uiteindelijk hebben 315 mensen meegedaan aan het onderzoek. Uit het onderzoek bleek dat men over het algemeen best tevreden is met de wijk én de plannen, maar dat er hier en daar zeker wat verbeteringen wenselijk zijn. Door de cross-mediale aanpak, een zorgvuldig opgestelde vragenlijst en een gemotiveerd team van enquêteurs, werd WijWheermolen een succes.