Skip to content
Beeld dijkkwartier

Dijkkwartier/ schetsbeeld

“Dijkkwartier is uniek, ingrijpend en vernieuwend. Maar óók spannend voor alle betrokkenen. Dat gaan we aan. Open, eerlijk en trots naar buiten met je boodschap en je plannen, op allerlei manieren.”

Leon Batenburg / communicatieadviseur

Dijkkwartier Den Helder
versterkte zeedijk wordt stadswijk

Een versterkte zeedijk van de toekomst in een stedelijk woongebied – dat is het Dijkkwartier in Den Helder. Een unieke gebiedsontwikkeling die laat zien hoe twee actuele uitdagingen gecombineerd worden aangepakt: klimaatverandering en het woningtekort.

Verbinding stad en zee

Een hogere en sterkere dijk helpt Den Helder beter te beschermen, ook als de zeespiegel stijgt. Tegelijk dient de dijk als ondergrond voor een nieuwe stadswijk met zo’n 1.000 nieuwe woningen. Een kans om Den Helder weer te verbinden met de zee. Ontwikkelingsmaatschappij Zeestad onderzoekt hoe in opdracht van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, gemeente en woningstichting Den Helder/Helder Vastgoed.

Beaumont is verantwoordelijk voor de communicatie en participatie. Voor de huidige bewoners van het gebied, de mensen die nu aan de dijk wonen. Maar ook naar alle inwoners van Den Helder, experts op het gebied van stedenbouw en waterveiligheid en bestuurders van betrokken partijen.

Virtueel visualiseren

Waar het kan zetten we innovatieve en prikkelende middelen in. Zo gebruikten we VR-brillen bij een dijkwandeling om te laten zien hoe de wijk er mogelijk uit gaat zien. En we ontwikkelden een interactieve website met een online bezoekerscentrum.

Ook traditionele en persoonlijke communicatie blijven belangrijk. Naast nieuwsbrieven, posters en flyers gingen we met een koffiekar de buurt in. Een klankbordgroep denkt op regelmatige basis mee. En tijdens werkbijeenkomsten konden bezoekers zelf aan de slag met inspiratiebeelden van de nieuwe stadswijk, gemaakt met de tool Midjourney.

De kracht zit ‘m in de juiste mix en timing. Het is tenslotte en-en-en.

Back To Top